Anmeldelser Før den her, skrev vi om:

L.O.C. – Libertiner (Anmeldelse)

”Kryds dit hjerte ud og syng din halleluja /
Mens vi går den modsatte vej af hvad Gud gør /
Så forkerte vi er lige så rigtige som alle andre /
Så jeg er tattet fra halsen ned med alt jeg mangler”

Hvad er en ’libertiner’ egentlig? – ”En levemand med moralsk afvigende adfærd, og en generelt udsvævende livsstil”, – jævnfør DenStoreDanske. En beskrivelse, der krystalklart passer til Liam O’Conner, hvis liv og musikalske karriere har været omtrent lige tumultariske.

På sit femte album Libertiner kigger L.O.C. i bakspejlet og sætter sit liv i relief, og grubler over hvilken sti, han nu skal fortsætte af. Dette er stærkt og tankevækkende at være vidne til, og nogle af teksterne herpå er blandt L.O.C’s absolut bedste til dato. På ”Momentet” peaker niveauet lyrisk, med linjer som,

”Jeg er fri som min farfar blev det da han rundede 65 /
Så jeg fejrer allerhelgens med en følelse der kan løfte hvert et glas /
Jeg bliver stående gennem alting /
For en smule modstand er jeg vandt til /
Tænk at det tog mig et halvt liv at fatte /
At tiden løber ud”

L.O.C. er blevet en mere sober rapper at være i selskab med, og mange af de voldsomme og stødende udskejelser, der prægede store dele af materialet på hans første plader, er godt og vel forsvundet komplet. Dette betyder dog ikke, at han ikke stadig har en fandenivoldskhed i sig, for det har han så afgjort. ”Jeg kan tælle loyalitet på to fingre / De samme jeg sætter op i vejret imens jeg forsvinder” rapper han på ”Når Jeg Har Jer”, der er én stor (to velsagtens) fuckfinger til hans haters. Det er muligt, at der ikke længere er stoffer eller sprut i hans blod, men hans kendetegnende indebrændthed er intakt langt hen af vejen. Tag bare ”Langt Ude”, hvor han vrisser,

”Du maler mit portræt men det er så fyldt med fejl /
Så jeg spasser ud kun for at hylde dig /
Har polo print i skridtet, mit ’fuck dig’ i blikket /
En anden kvinde i spyttet for at se om du trækker stikket”

Det hele er dog ikke guld og grønne skove. L.O.C. imponerer stort med hans tekster i flere tilfælde, men andre steder virker hans rim for uopfindsomme, og lidt for ofte kredser skriverierne om de samme kvindfolk, synder og angrende bekendelser, og den overdrevne dramatik hænger over pladen som en konstant potentiel fare.

Libertiner har gennemgående den kæmpe svaghed, at konsistensen i kvalitet ingenlunde er garanteret. Lige så forrygende det ene nummer er, mindst lige så ringe er det næste. Især på lydsiden halter det. Rune Rask og Jonas Vestergaard står for størstedelen, med undtagelse af tre numre, der er produceret af den tyske producer Farhot, der forsørger pladen med det eneste, der minder om egentlig hiphop.

L.O.C. udtalte i et interview med Berlingske Tidende, at han ikke længere bekymrer sig om, om det musik han laver er hiphop, electronic, pop eller noget helt tredje eller fjerde. Dette er ganske forståeligt, for det er vitterligt ingen af delene.
Halvdelen af beatsne på Libertiner er komplet kønsløse og rent ud sagt gabende kedelige. De herrer Rask og Vestergaard er naturligvis for dygtige til at lade det hele stå ubemærket hen, og med numre som ”Flamboyant”, ”Vågen”, ”Langt Ude” og især ”Rigtig” sidder produktionerne lige i skabet. De giver udtrykket ”musikalsk minimalisme” en helt ny betydning, for flere steder tager de så få virkemidler i brug, at man nærmest glemmer, at der hører musik til lyrikken – helt fantastisk. Andre steder bliver musikken åndssvagt buldrende og pompøs, med dubstep, house og electronic i samme mix, og man kan ikke andet end at sukke dybt i ærgrelse over, at selv de bedste tilsyneladende ikke altid ved hvornår enough is enough.

For at tegne billedet groft op, så er halvdelen af Libertiner virkelig god, mens den anden halvdel er virkelig dårlig. L.O.C. viser sig både fra sin bedste side, men også fra den dårligste der endnu er set, hvilket gør pladen til en mærkværdigt sløset mellemting, på trods af en håndfuld utrolige skæringer.

Kunne du digge det her?

43 kommentarer

  • RRFAN 21/3 2011 - 11:07

    Wow…… Kun 3 stjerner??? Jeg må indrømme, at jeg er meget uenig – men så er det godt, at man ikke altid skal lytte til anmeldernes kritik :-)

    5/5.

  • Casper 21/3 2011 - 11:22

    ‘kæft du argumenterer godt, Jeppe.

    Jeg er sådan set 100% enig i dine ord og indtryk af pladen, dog synes jeg at de gode sider af pladen mere end opvejer for de dårlige.

    Især de sidste tre skæringer holder hele vejen og viser hvor langt han er kommet.

    4/6.

  • Adam Ø 21/3 2011 - 15:26

    @ Casper
    Dog synes jeg lidt, at han burde være kommet længere, han har trodsalt været i “gamet” i mange år.
    Efter min mening er han LANGT bagude både teknisk og lyrisk, i forhold til mange andre.

  • tp 21/3 2011 - 18:44

    “Libertiner” er en okay cd. Men absolut slet igenting sammenlignet med, hvad den mand har præsteret de sidste 15 år!!
    Det er lidt ligesom om at nu har L.O.C. selv fundet ud af, at han også kan synge, så hans flow er blevet mere syngende.. Det synes jeg ikke klær ham, specielt når han ynker så meget som han gør. Med de hårde tekster i kontrast.
    Han kører meget i den samme rille tekstmæssigt, sad lige og hørte “Melankolia” cd’en igennem.. Teksterne er på et heeelt andet niveau.
    Beatsne er dog nok største svaghed. Alt det blanden rundt i genre gør det problematisk for mig. Holder stadigvæk på at Rune Rask & Jonas Vestergaard er gået emo siden Selvmord! Spraglede produktioner. Dog rammer de plet på numre som “Libertiner” og “Rigtig”. Synes at tyske DJ Farhot går det rigtigt godt, “Momentet” og “Når jeg har jer” er sgu fede tracks – og hvor er det befriende at høre L.O.C. fucking rappe et omkvæd!! :)

    Som sagt før, den er meget “OK” – langt fra hvad manden ellers har lavet! Kan slet, slet ikke forstå hvordan i kan gi’ 4 og 5??
    Der er, som Jeppe siger, en god og dårlig halvdel. Men når den gode halvdel, stadig ikke er helt på niveau med hvad man kunne forvente af ham, så bliver det ikke andet end 2/6 herfra. Og det er ikke fordi at jeg VIL hade på ham, han er muligvis den danske rapper jeg har lyttet allermest til..
    Skuffende.

  • Janus Forssling 22/3 2011 - 09:14

    L.O.C. er blevet pop! L.O.C. har svigtet alt hvad han stod for, dengang han begyndte at lave rapmusik. Hvis L.O.C. for 10 år siden mødte L.O.C. i dag, ville han skamme sig over den udvikling, hans musik har taget… Og hvor det dog klæder ham! Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at bære, at Liam er begyndt at lave noget så poppet, som det han er, men ikke desto mindre, kan man tydeligt høre på pladen, at han har lavet hvad han har følt for. Og det giver det bedste resultat!
    Om man kan lide musikken eller ej, må man nødvendigvis blive ramt over den autencitet samtlige pladens numre indeholder på tekstsiden. Hvis man er klar til at prøve. God plade.

  • Coke King of Pop 22/3 2011 - 10:01

    Jeg er enig i jeppes anmeldelse, men
    hva sker der for at folk siger han er “gået pop” ? Har i hørt hiphop i 2011? ..

    Manden er 35år (mener jeg), han kan sgu ikke stå og rappe “drik din hjerne ud” længere.. LOC er blevet ældre og mere “fornuftig” og selvfølgelig følger musikken med i hans personlige udvikling.. Libertiner har en røvfuld møgfede tekster, og når han har en beatmaker som rune rask, skal det hele afprøves.. Det burde man ikke hade på, men give den op for at de prøver noget nyt, og ikke sidder fast i den samme rille…

    Coke

  • RØD bøf med løg 22/3 2011 - 22:22

    Han er 30… Og fuck at finde Gud, det er for bøsser.

  • Coke King of Pop 23/3 2011 - 08:11

    Du er for bøsser

  • Onys 23/3 2011 - 08:21

    Nu blev tonen lidt for sej. Vi er vel alle enige om, at “bøsser” ikke bør bruges som bandeord, da det refererer til en seksualitet! “Det er for bøsser” findes derfor ikke, og ville være det samme som at sige “Det er for advokater” eller “Det er for hippier”.. I hvert fald i denne sammenhæng. Jeg er ret sikker på, at “Rød Bøf Med Løg” ikke er af den overbevisning at alle kristne er homoseksuelle, og jeg er også ret sikker på, at “Coke King Of Pop” ikke har nogen idé om hvilken seksualitet, der tiltrækker “Rød Bøf Med Løg”.. Så hold kæft, og brug et ordenligt sprog.

  • Coke King of Pop 23/3 2011 - 08:54

    Manden bestemmer selv hvad han vil hamrer sin pølse i, jeg kunne ikke være mere ligeglad.. Men rolig nu, du piver over at vi siger ordet “bøsser” – da det virker stødende, men samtidig beder du os om at holde kæft.. Hva’ skete der for kammertonen..

  • Majoren 23/3 2011 - 09:00

    Bøsser, Bøsser og Bøsser.. :D
    Man kan sagtens sige, det for bøsser, det for advokater.. så hva faaan er det for en udmelding lille onys ? Er det fordi du selv er bøsse, du tager sådan på vej ? .. Så hold selv din kæft, op lad vær med at bland dig i hva andre skriver til hinaden! TosHans!..

  • Alex Christensen 23/3 2011 - 10:33

    Og så skruer vi lige ned for charmen engang ellers fjerner jeg samtlige indlæg, der ikke handler om pladen eller anmeldelsen og omtaler dem på en forholdsvis saglig måde.

    Vil I svine andre mennesker til, så findes der en masse sider som accepterer den slags.
    WOTS.dk er ikke en af dem.

  • Erik Ye 23/3 2011 - 16:46

    Gør som mig, lad være at høre den. Lad de andre om det lort og så sæt noget Above The Law eller noget UGK eller noget på. Det er i meget bedre tjent med.

  • Jarild 25/3 2011 - 09:58

    Det er sjovt som næsten alle debatter ender på denne her måde i rap-kulturen..

    Ærgeligt for hip hop egentligt. Andre mennesker må tænke, vi er ignorante polemikere.

    God anmeldelse, Jeppe.

  • Emil 25/3 2011 - 20:00

    Dette er L.O.C bedste album til dato! Han er ikke pop, han er et geni!

  • random 28/3 2011 - 18:25

    til jarilds indlæg…

    det er vidst ikk kun i hiphop kulturen den er gal…

    virker som om det globalt er blevet ok at være et dumt røvhul, så længe ens ansigt ikke bliver vist skal man jo ikke stå inde for det…

  • Jeppe 28/3 2011 - 22:40

    Der er kommet et “fælles” “profil” -billede for alle dem, der snakker trash uden at have modet til at stå inde for det, – så med mindre man tør sætte navn og billede på sine udtalelser, så må man finde sig i at se således ud:

    http://paradoxdgn.com/junk/viewing/avatars/trollface.jpg/

  • Sjurdur 29/3 2011 - 11:17

    “@ Casper
    Dog synes jeg lidt, at han burde være kommet længere, han har trodsalt været i “gamet” i mange år.
    Efter min mening er han LANGT bagude både teknisk og lyrisk, i forhold til mange andre.”

    Han meldte sig ud af gamet med sidste plade, nu er han bare en popmusiker. Jeg husker tydeligt hvor sindssygt skuffet jeg blev, da jeg hørte xxxCouture singlen!
    Det er langt fra hip hop, det er bare rap på umpti umpti beats! Hans tekster siger mig intet, for de fanger mig bare ikke, når han hverken rimer godt, eller flower godt. Det er bare det samme kedelige flow!

  • J.P 5/4 2011 - 18:49

    det er synd han ik har puttet mere af den slags musik på som folk elskede ham for, men udover det er det da en god men meget stille og næsten sørgelig plade at høre, ment i den forstand at den ligeså godt ku ha været udgivet gennem selvmord, da den ik har meget med L.O.C som vi engang kendte ham at gøre, men mest af noget lyder som det pop lort de startede op og fik lukket igen (thank god)

    Nu kan man bare sidde og frygte at den kommende suspekt udgivelse er ligeså poppet som den her plade det ville være endnu mere sørgeligt, men hey hip hop er jo også død. (;

  • Janus Forssling 7/4 2011 - 12:48

    @ J.P. Jeg frygter virkeligt også for den nye Suspekt-plade. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan de kan gøre det godt igen.

  • MikeMass 14/4 2011 - 19:35

    @COKE KING OF POP

    “Jeg er enig i jeppes anmeldelse, men
    hva sker der for at folk siger han er “gået pop” ? Har i hørt hiphop i 2011? ..

    Manden er 35år (mener jeg), han kan sgu ikke stå og rappe “drik din hjerne ud” længere.. LOC er blevet ældre og mere “fornuftig” og selvfølgelig følger musikken med i hans personlige udvikling.. Libertiner har en røvfuld møgfede tekster, og når han har en beatmaker som rune rask, skal det hele afprøves.. Det burde man ikke hade på, men give den op for at de prøver noget nyt, og ikke sidder fast i den samme rille…”

    Jeg kunne ikke være mere end enig med dig hvad det her angår. Men samtidig så er jeg splittet, jeg savner den gamle L.O.C. den måde han lavede “rigtig” hiphop/rap på engang, jeg har ikke nogle af hans numre fra efter XXX-couture pladen på min iPod, og selv der er der nogle numre som skuffer mig, Melankolia delen var klart bedre, men det er jo smag og behag, nu har han fanget endnu større opmærksomhed fra de små liderlig teenagepiger end han gjorde før i tiden. Og da jeg fik at vide at han lavede en L.O.C. plade efter det der selvmords bræk der, blev jeg helt opmuntret indtil jeg så hørte pladen, og derefter blev utroligt skuffet, jeg troede vi skulle høre noget L.O.C. men det forblev åbenbart stadig bare selvmord stilen han kørte.. Og jeg frygter også at Suspekt kommer til at lave sådan en plade når de engang kommer frem med en.

    HIPHOP – R.I.P.
    De gode tider er slut.

  • Erik Ye 14/4 2011 - 23:05

    Måske er det barte slut for dig. I mine øjne dør hiphop ihvertfald ikke bare fordi L.O.C ikke laver det mere.

  • MikeMass 15/4 2011 - 17:43

    Hver sin mening ;)

  • MAX 19/4 2011 - 20:46

    Jeg må indrømme at efter det her album er jeg dybt splittet. Jeg har været LOC fan lige siden dem dag hans første cd udkom. Det var dengang hans musik var sådan noget man bragede igennem i bilen med sine drenge. Dengang LOC fans var folk med attityder og som ”drak sin hjerne ud” til hver en fest. Han var en rebel udenlige og det var det som gjorde mig hooked. Desværre er hans nye album så dårligt efter min smag, at pille alle mine LOC plakater ned og give dem en plads i kælderen. Det er som om at den ”nye” LOC sætter en ære i hans beats ligeså godt kunne være et Medina hit. Det er som om at det er blevet moderne for rappere at gå pop, vi ser det fra alle de andre kendte rappere. Det kan godt være han er blevet ældre men derfor behøver man ikke smide al sin værdighed ud og lave hele sit image om til kærligheds sange og popmelodier

  • Fler galakser 19/4 2011 - 21:17

    ^^

    !!

  • Frederik 6/9 2011 - 08:38

    @Jeppe Barslund

    Af ren nysgerrighed, hvilke numre er det du synes om og omvendt, du splitter jo pladen op i en god og dårlig halvdel! tak på forhånd!

  • Jeppe Barslund 6/9 2011 - 18:33

    ^^
    “Flamboyant”, “Vågen”, “Langt Ude”, “Når Jeg Har Jer”, “Rigtig” og “Momenter” får thumps up, “Forspil” er so-and-so, og resten får thumps down. Sådan ca.

  • Muller 8/11 2011 - 14:22

    -Ikke noget til dette..
    Men .. jeg har hørt rygter om at L.O.C har sagt at han ikke vil rappe mere!!!
    Passer det?!

  • Janus Forssling 8/11 2011 - 14:52

    @Jeppe
    Så Starfuckmig og Libertiner trækker ned i din optik?

  • Christen Hansen 8/11 2011 - 15:21

    Seriøst Janus; Bliver du aldrig træt af at høre på dig selv?
    Og hvad sker der for at vende tilbage på noget som en person har skrevet for 2 måneder siden.

    Jeg foreslår, at du får noget fisse, dyrker noget motion og i det hele taget prøver at have en mere positiv tilgang til verden.

    Man bliver jo helt træt i hovedet hver gang når ned til kommentarsporet, og dit navn fremgår.

  • Janus Forssling 9/11 2011 - 00:36

    @Christian Hansen
    …og du gider at kommentere på det.

    Men nej, jeg elsker at høre på mig selv. Jeg er simpelthen så selvoptaget, at end ikke dine barnlige spydigheder om mangel på fysisk form eller seksuel aktivitet bider på mig.

    Du skal være hjertens velkommen til at hade mig, lige så vel som jeg kun svarer på din kommentar, for at se mit navn optræde endnu engang, fordi jeg holder så umådeligt meget af mig selv. Dig er jeg fuldkomment ligeglad med, hvem f**k du så end er…

  • Christen Hansen 9/11 2011 - 09:55

    Jeg hedder Christen, ikke Christian.
    Jeg er virkelig glad for at du er ærlig omkring dit problem, så giver det lidt mere mening at du opfører dig på den måde.

    Hvis du var ligeglad, så havde du ikke haft behov for at svare.

  • Janus Forssling 9/11 2011 - 11:09

    @Christian Hansen
    Hvem har et problem, homie?

  • Christen Hansen 9/11 2011 - 11:32

    “Første skridt på vejen til at løse et problem er dog at anerkende, at det eksisterer. ”
    Jeg troede egentlig at du havde taget det første skridt, men jeg tog fejl.

  • ASYP 9/11 2011 - 17:37

    Janus, hold nu din fucking kæft.
    Manden har jo ret. Du spammer hver evig eneste tråd med dine ligegyldige meninger, som tit er den modsatte af alle andres.
    Jesus.. Det var rart.

  • Janus Forssling 10/11 2011 - 12:46

    @Asyp
    Ja, jeg bør nok undlade at udtale mig, med mindre jeg er enig med alle andre. Det er da det, man skal bruge et kommentarfelt til…

  • NØB 17/3 2012 - 14:53

    Jeg synes at det er et super fedt album, men er dog enig i at han har lavet noget der er bedre, men 3 stjerner. Come on.

    L.O.C. er kongen af rap, så pyt med at hans tekster bliver poppede, for det lyder sq godt. 6 stjerner herfra Liam! :-)

  • Morten 18/3 2012 - 12:41

    @Nøb
    Det nu ikke hans tekster der er blevet poppede, det er musikken. Men godt til dig at du lige skriver til L.O.C. – eller din ven Liam, at du synes han skal have 6 stjerner.

  • Christen Hansen 18/3 2012 - 13:10

    “Det var dengang hans musik var sådan noget man bragede igennem i bilen med sine drenge. Dengang LOC fans var folk med attityder og som ”drak sin hjerne ud” til hver en fest.”
    Jeg er virkelig glad for at L.O.C. er holdt op med at lave musik til alkoholikere der kører bil!
    En anden ting som jeg også er glad for er at han ikke sidder fast i en luftlomme fra hans første plade, for så ville I sikkert have brokket jer over det.

  • Morten 18/3 2012 - 17:01

    @Christian Hansen
    “En anden ting som jeg også er glad for er at han ikke sidder fast i en luftlomme fra hans første plade, for så ville I sikkert have brokket jer over det.”
    der tager du fejl..
    der gik hele 3 plader før l.o.c., som du siger, holdt op med at lave musik til alkoholikere der kører bil. Dominologi, Inkarneret og Cassiopeia, og de hører bestemt ikke under samme luftlomme.

  • Janus Forssling 21/3 2012 - 22:44

    @Christen Hansen
    Tænk at du gider at kommentere på en så gammel anmendelse. Få dig dog et liv.

  • din mor 22/3 2012 - 14:57

    Haha^ er du ikk en af dem der skriver flest og mest ligegyldige kommentare herinde:D

  • ERIK YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEA BWOOOOI.. 22/3 2012 - 19:19

    hahahaha

Skriv en kommentar Hvis du har en Gravatar tilknyttet din email, viser vi billedet.

Don't hate — appreciate! Vi vil helst ikke slette kommentarer, så hold det venligst konstruktivt og tilføj noget værdi. Tak.