Anmeldelser Før den her, skrev vi om:

Marwan – Mennesker (Anmeldelse)

”Misforstået for evighed, menneskeskabt i myldretid”

Da Marwan i 2007 debuterede med P.E.R.K.E.R. var en af hans ambitioner at få tys-tys ordet ’perker’ frem i lyset, og kommentere på det tabubelagte (no pun!) skældsord, og mange af de fordomme der var rettet imod den gruppe, der var ”offer” for ordet. Han fik høstet en del opmærksomhed og tilskrabede sig flot kritik med debuten, på trods af, at den hovedkulds portrætterede alt det som ”lille Danmark” er bange for; kriminalitet, bandemiljø, vold, stoffer, gangster-attituder og ”bad boy” -mentalitet. Han blev naturligvis også stemplet som lidt af en lømmel med P.E.R.K.E.R., men dét image lader han til at være en smule træt af, for på hans nye Mennesker søger han langt væk fra ovenstående emner, og beskæftiger sig i stedet med langt mere universelle emner som de fleste vil kunne relatere til, som kærlighed, tab og refleksioner over livet.

Det er tydeligt, at Marwan har udviklet sig markant på de fire år der er gået siden vi hørte fra ham sidst. Der er ingen sammenligningspunkter imellem P.E.R.K.E.R. og Mennesker, og det er bemærkelsesværdigt hvordan han har skrallet hans image totalt væk for at bygge et nyt op, dog med samme dragende kræft, der gjorde debuten interessant. Den første tydelige forandring der rammer én er produktionerne på Mennesker, der ligeledes har taget en helt anden retning. Rune Rask og Jonas Vestergaard står for størstedelen, med bidrag fra JO:EL og Troo.L.S. Musikken er hverken hård som på ”Hva Så Hvad” eller øm som på ”Kom Forbi”, men ligger et ganske sublimt sted imellem det storladent ambitiøse og det mesterligt minimalistiske. Producerne, der opererer indenfor Tabu Records’ mure er landets dygtigste, og det er simpelthen en fornøjelse af de helt store at indtage de udsøgte beats på nærværende plade. Et sprødt mix af organiske instrumenter og tilbageholdende synth og computereffekter udgør fundamentet, og med fx korindslag fra Cæciliekoret og TMT (Ja; indvandre-rapgruppen fra Talent 2010 synger, og gør det helt forrygende godt!) er Mennesker en plade, der musikalsk set byder på et hav af overraskelser. Det er dog stadig i detaljerne det ægte guld findes. De små melodier, som man først for alvor lægger mærke til efter flere gennemlytninger, gør i sidste ende Mennesker til en plade, der kan tåle virkelig mange afspilninger.

”Der var engang en lykkelig sang iblandt mange….”

Tekstspektret på Mennesker er nuanceret og yderst farverig. Marwan har et bagland, der har givet ham stof nok til at kunne skrive ti fuldlængdes plader, og således suser han fornemt forbi agurketidens banaliteter og deler ud af personlige skildringer og tankevækkende observationer af- og holdninger til politik og samfund, og når pladen er færdig ved man meget mere om Marwan end man gjorde efter P.E.R.K.E.R. Det handler gennemgående om familiekærlighed og sammenhold, og derfra udspringer sig flere emner. På ”Drama” fortæller han om sin families historie, og om hvordan der fra den ene dag til den anden kom mærkelig mennesker ind i landet og tvang hans familie til at flygte,

”Fra fest til begravelse, forældreløse børn /
Vejafspærringer og krydsforhør /
Glasset var fyldt og dryppede af undertrykkelse /
Blodudgydelse /
Hun sagde; valgte vi at blive /
Ville det jord bedstefar havde pløjet dække vores lig”

Familiens fortid har tydeligvis gjort Marwan til en taknemmelig mand, hvilket kommer til udtryk senere på pladen, da han rapper,

”Hvis de skælder dig ud, for guds skyld, lad vær’ med at svare tilbage /
Deres intentioner er at gøre dig til en god person i familien træ /
Vi skal huske at sige at vi elsker dem før vi mister dem /
Man ved aldrig hvor, hvornår og hvorhen dødens engel vil hente dem /
Hvem tror du først vil være der for dig når du er syg /
Retter din dyne, du skal ikk fryse, gør mig rask og klarsynet /
Kysser min Baba’s hånd, kysser min Mama’s pande /
Nu har jeg forstand – blod er tykkere end vand”

Mennesker er gennemgående en plade, der er utrolig rig på fortællinger, der er til at tage og føle på, og tekster der giver stof til eftertanke. “Hvis Du Ser Morgen”, “Fri”, “Blod Er Tykkere End Vand”, “Det Går Godt”, “Myldretid” og “Uden Om Systemet” er alle suveræne numre. Sidstnævnte gæstes blandt andet af Troo.L.S, vis vers er en sikker kandidat til årets bedste.

Rapteknisk læner stilen på nærværende plade sig tæt op af forgængeren. Marwans tekstopbygning og rim ligner ikke nogen andres. Rimene er ofte ulogiske ved første lyt; det er sjældent linjernes afsluttende ord der rimer, men i højere grad en sporadisk og alternativ struktur der driver værket. Skimter man lyrikken i den tilhørende booklet tænker man, at manden ikke er rigtig klog, og at der da ikke er noget af det, der kan fungere, men det gør det – i stor stil endda.

Mennesker ER en fabelagtig plade, men den er ikke helt fejlfri. ”Korrupte Politi” er rasende malplaceret på denne skive. Beatet er fedt, men en utilgiveligt linje som ”der findes gode pansere, der findes også korrupte / fuck dem alle main, 4-0 til Palle” ligger så langt fra alt andet på pladen, at dén alene kan forårsage omfattende skade på helhedsbilledet. Det samme er tilfældet med ”På Vej Ned”, der lyder som et – med rette – kasseret Selvmord track, hvor L.O.C. ynker på omkvædet over en Pussycat Dolls lydende produktion. Så er der en ”detalje” som Bai-D’s gigantiske brøler i omkvædet på den ellers fænomenale ”Du Gør En Rig Mand Fattig”, hvor han rapper ”Du gør mine tanker tvetydende”, hvor han nok skulle have slået ’tvetydig’ op i ordbogen i stedet. Det er desværre ikke engang første gang dette sker. – ”Rådne Minder” fra Prima Nocte blev ufrivilligt lavet om til musikhistoriens dystreste sang om hårde hvidevarer og rengøringsmidler, fordi det engelske ’sanity’ blankt blev oversat til sanitet. Måske er jeg pedantisk, men jeg finder det en smule pinligt at DK’s bedste rap-outfit ikke laver korrektur på hinandens tekster.

Men som sagt en detalje, og ikke noget der for alvor kan trække ned på helhedsbilledet, der ER umådeligt solidt. Mennesker er en forrygende plade, som jeg inderligt må anbefale alle at opleve. Det er fremragende produceret, det er ambitiøst, og så er der dragende lyrik over det meste af feltet. Bravo.

Annonce Få fingrene i Marwan - Mennesker, CD her »

Fortæl dine venner?

53 kommentarer

  • Onys 21/2 2011 - 12:49

    Det gav mig et smil på læben, dét med “sanitet” og “tvetydige”..
    Men ellers en god anmeldelse. Det lyder som en go’ plade :-)

  • Kim-yo ill 21/2 2011 - 14:16

    Glæder mig for sygt til at høre det. Jeg elskede bare den gamle slyngel-perker stil, så håber ikk jar bliver skuffet…

  • MIchel 21/2 2011 - 15:01

    Tror sku’ hellere jeg må få smidt nogen penge efter den plade, den “lyder” god.1

  • Dafol 21/2 2011 - 17:34

    Grineren at Jeppe nævner Bai-D’s brug af ordet sanitet, det har irriteret mig hver gang han har brugt det ord i forkerte sammenhænge (det er forøvrigt ikke kun på “Rådne minder” han bruger ordet forkert” ) – selvom jeg nu godt kan følge ham, da der ikke rigtig findes en ordentligt dækkende dansk antonym for ordet sindssyg..

    Men vild anmeldelse ellers, kan ikke tillade mig at kommentere på albummet, da jeg ikke har hørt den endnu – var ellers ikke specielt begejstret for Marwans debut, det var alt for “jeg er hård og farlig”-agtigt til min smag, og havde virkelig svært ved at fange og forstå mange af Marwans linjer, plus hans rimteknik derpå, var direkte dårlig, selvom pladen var fedt produceret..

    Men lyder da til, at han er blevet mere moden og indsigtsfuld, så vil da helt klart give ham en chance mere…

  • Mads Vangsgaard 21/2 2011 - 20:48

    Fantastisk album…
    Syntes alle sange fanger mig på hver sin måde.
    Jeg syntes dog at Bai-d giver nummeret “Du Gør En Rig Mand Fattig” et tand, så det er yndlingsnummeret på albummet for mig!

  • Mig 21/2 2011 - 21:12

    Jeg synes, det er et rigtig godt album! Langt fra P.E.R.K.E.R, da der nemlig ikke er den der gangsta-attitude. Det er så fedt, at han har gjort albummet til noget, mange af os kan relatere til, og teksterne er fantastisk gode!
    Helt sikkert pengene værd

  • Jeppe Barslund 21/2 2011 - 22:01

    @ Mads – Enig. På trods af den ærgerlige ord-fejl er nummeret helt suverænt. Og flabet at Marwan synger midt i rap-verset med et snas af auto-tune over, og stadig bevarer integritet og sangens melodiske røde tråd.

  • Anders 22/2 2011 - 16:00

    hvor har i albummet fra, siden i allerede har hørt det?

  • Anders 22/2 2011 - 16:19

    kan se hvor den kan købes nu ;)

  • Peter Munk 22/2 2011 - 16:43

    Hej . jeg giver pladen 5 stjerner ud af 6 .
    Den er virkelig fed, Marwan kommer med nogen rørende sange som går direkte i hjertet . Han fortjener at hele danmark skal vide hvem Marwan er . til alle jer andre der ud som vil købe pladen bestil den her : http://www.imusic.dk/cd/0602527629681/marwan-2011-mennesker-cd .
    DET ER ALLE PENGENE VÆRD ! : )
    kunne finde på at give 300 kr for pladen hehe så vær glad for den kun koster 140 kr .

  • Sandra Hauborg 22/2 2011 - 16:45

    Bestil Albummet her : http://www.imusic.dk/cd/0602527629681/marwan-2011-mennesker-cd .
    den får 5 Stjerner Af mig ud Af 6 .

  • Femma´r 22/2 2011 - 23:10

    Ok.

    mine dødskommentarer bliver slettet (rimeligt nok) men jeg skal jo af med min indebrændthed, så nu prøver jeg lidt mere civiliseret.

    Marwan er en dårlig rapper, det er fakta og handler ikke om smag, eller om hvor man kommer fra.

    Jeg fatter simpelthen ikke hvad der sker for dig Jeppe, og jer andre. Handler det om at vi har at gøre med noget TABUrelateret musik, som per. definition altid skal lovprises uanset om det er til at lukke op og skide i?

    Marwan har ingen skills lyrisk (kliche på kliche) og flowmæssigt ligger han langt under middel.

    Hvis det er det der skal til for at være the shit. Så ser det sgu sort ud for mange talentfulde rappere.

    Hvis jeg skal nævne noget positivt om Marwan, så er det hans “perkerdansk”, som ofte kan give en god griner.

  • Jeppe Barslund 23/2 2011 - 00:22

    @ Femma’r – Så må man jo bare erkende, at fakta er vejledende, for jeg synes tilfældigvis at Marwan er en virkelig spændende rapper, og det kan en lille gnalret sætning fra din hånd ikke ændre ved.

    Og ja, det har da en del at gøre med at det er TABUrelateret, i og med at de repræsenterer en sensationel kvalitet i deres produktioner. Det er ikke fakta, men det er min holdning.

  • Femma´r 23/2 2011 - 02:30

    @ Jeppe – Fakta er fakta.

    Jeg prøver ikke ændre nogens mening, holdning eller smag, og hvis nogen syntes han er dygtig skal de have lov til det, Jeg kommer blot med fakta. Nu lyder det måske som om jeg ved bedre og min mening vejer tungere end andres, men visse ting her i livet er sikre, så som at “Alle skal dø”, “Jorden er rund” og Marwan er en skidt rapper.

    TABUdrengene er super gode håndværkere når det kommer til det de laver. Det er fakta (ikke så meget der). At jeg så syntes at deres lyd er steril og deres musik er plastikagtig og uinspirerende er min holdning, men det ændrer jo ikke ved fakta.

  • Onys 23/2 2011 - 04:33

    Du kan da ikke kalde din personlige holdning fakta!? Det kaldes vel bare narcissisme..

  • Femma´r 23/2 2011 - 05:08

    Hvor kalder jeg min personlige holdning for fakta?

    Btw. lad mig komme med et (lamt) eksempel:

    En guitar der ikke er stemt lyder falsk, det er fakta. Det ændrer dog ikke på at der sikkert er en masse mennesker der syntes den lyder fedt.

  • Djdirtyjynz 23/2 2011 - 08:28

    Haha du er sjov femmer. Først lød det lidt som en joke, at det var fakta at marwan er en dårlig rapper. Men nu kan jeg høre at du faktisk mener det.
    Eksemplet med guitaren er dårligt, du kan måle om en guitar stemmer, hvilket gør det til fakta (hvis fakta altså findes, men det er nok lidt for langhåret at diskutere her). Hvor vidt en person er god eller dårlig til det han gør, er – må jeg skuffe dig – IKKE fakta men en smagssag. Og fordi du har lidt forstand på flow og rim gør det ikke dine ord til lov. Måske appelerer marwan til noget andet end danskrap.dk og rapspot.dk Brugerene. Og måske er der nogen der er trætte af hvad den danske rapscene har budt på de seneste mange år, og savner noget originalitet, som marwan nærmest er indbegrebet af!

  • Coke King of Pop 23/2 2011 - 10:30

    Femmar – Der er noget om snakken! Men når man laver “radio” musik i dagens danmark, kræver hverken lytterne/radio kanalen de store skills fra rapperen, desværre.. Men igen, hvordan skulle en radio-lyttende-dansker vide hvad god rap er, når han aldrig er blevet introduceret for god rap, gennem radioen? – They gotta dig deep!

  • Erik Ye 23/2 2011 - 12:34

    FEMMAR SAGDE DET!!! Jeg har med vilje holdt min kæft fordi jeg har brokket mig lidt på det sidste, eftersom alt der kommer ud er noget fucking lortemusik der ikke har en skid med hiphop at gøre.

    Men nu kan jeg altså ikke tie stille mere. FUCK MARWAN!! Manden kan jo seriøst ikke rappe. HØR det engang mand. Femmar sagde det.

  • Jeppe Barslund 23/2 2011 - 14:45

    Og med Kan…. undskyld Erik Ye’s kommentar, der når nye højder med sin usaglighed, synes jeg vi skal lukke “good vs. bad” debatten, inden det hele bliver for stupidt.
    Dem, der alligevel har tænkt sig at checke pladen ud holder sig forhåbentlig ikke fra at gøre det, fordi en troll siger “fuck marwan”

  • Erik Ye 23/2 2011 - 15:31

  • cone 23/2 2011 - 16:58

    Marwan er en bunke lort

  • EP 23/2 2011 - 20:36

    Synes måske at du er lidt for gavmild med stjernerne :) Var selv ret vild med P.E.R.K.E.R, der virkelig havde kant og nerve – og en god sammensætning af numre.
    Marwans fandenivoldskhed og kant, er det der gør ham fed – men synes at den til tider er væk på dette album!
    Flere steder på albummet er teksterne meget kliché, og direkte pinlige – og når Marwan så ikke er en flowmeister som Jooks, så dur det ikke i mine ører.
    Jeg synes at albummet et langt mere personligt, hvilket jo er positivt. Lydbilledet er mere modnet. Dog er jeg noget efter produktionerne, som er godt udført, uden tvivl – men som halter mange steder i mine ører. Altså melodimæssigt. Det er mest ved Rune Rask & Jonas Vestergaards produktioner, synes sgu der et stykke op til vanlig standard!
    JO:EL og Troo.LS’ produktioner holder 100%.
    Der er dog også mange lyspunkter på “Mennesker”. Numre som Drama, Uden om Systemet og Det går godt, er rigtigt gode.

    Problemet med denne skive er i mine øjne, at der er nogle der virkelig falder ud, som fx. “Korrupte politi” og “myldretid”! Der synes jeg sådan set ikke der er noget der fungerer overhovedet.. Bundniveauet er simpelthen ikke helt så højt!
    Højdepunktet på den, er i mine øjne, “Uden om systemet”, hvor Orgi-E & Troo.L.S gæster. Alle leverer sprøde vers og produktionen fra Troo.L.S er i en klasse for sig. Troo.L.S ta’r dog fuldstændigt over på nummeret, og spytter det vildeste vers jeg har hørt i dansk rap, i meget, MEGET lang tid. Som Jeppe også siger.

    Jeg synes at albummet har fortjent en solid 4′er, der på trods af rigtigt gode numre, også indholder nogle svipsere af karakter.
    Der er gode numre, gode beats, gode gæster – men også noget langt under Tabu/Marwan-standard :)

  • Jeppe Barslund 23/2 2011 - 21:50

    @EP – I hear you, men jeg er ikke enig.
    Du siger, at du synes P.E.R.K.E.R. er et federe album end Mennesker, og derfor virker det også logisk, at numre som “Drama”, “Uden Om Systemet” og “Det Går Godt” falder mere i din smag end resten, da de er lavet af samme stof som materialet på P.E.R.K.E.R.

    Dog er jeg meget uenig i, at Rune Rask og Jonas Vestergaards produktioner halter. Det tager en del tid at lære at holde af dem – og det er deri det farlige ligger – men hvis man først kommer helt ind under huden på de nedbarberede produktioner, så ligger det sensationelle i det underspillede.

  • DaBossOFDisShit 24/2 2011 - 00:15

    Pladen er super fed! Og jeppe skildre pladren fedt i sin anmeldelse! Forstår ikke hvorfor folk syntes han er wack, han har meget mere at byde på end de fleste danske rappere nu til dags, der kun går op i rim teknik og blær!! Fuck om marwan ikke er den sygete flower/tekstforfatter, men han rammer mig sgu med flere af sine numre! og det må jo betyde at han kan finde ud af at få sine følelser på tracks og skabe stemninger! og efterhånden tror jeg mere på stemninger end rim teknik! anybody ka sgu rappe disse dage, men kun få kan ligge sjæl i sit shit!! Ja der er et par svipsere, men syntes klart pladen fortjener 5 store stjerner!! and if u dont digg, dont buy!!

    God anmeldelse!!
    Peace
    Danni T

  • sup 24/2 2011 - 01:04

    @Femøren!!

    Forfanden! Du er da bare det sørgeligste eksempel på en musikker det ikke lykkedes for! Hater! Fint du ik kan lide det. Men hey? Hvor gammel er du, siden du er så barnlig at lukke alt det lort ud, om fakta eller ikke fakta?! Marwan spiller foran 1500 jublende mennesker i Vega. Fakta? JA!
    De talentløse rappere du lytter til, som er så stinkende elendige, at de kun lov at gribe en open-mic i ny og næ, kan du have din egen fest med! Den blander vi os jo heller ik i!? Selvom det er fakta, at dig og dine venner spiller foran 5 halv-visne studenter efter skoletid. (en gang hver 6 måned)
    Du er da ynkelig? så vidt jeg ved, har du hærget med stor, stor stor stor viden i mange år på diverse boards? Men hvor FUCK er din musik henne? Hvorfor er du ikke ude i æteren, hvis du har opskriften på den fede musik? Du sgu sørgelig! Brækker af at læse disse indlæg. Du snakker om fakta, men du ikke selv saglig, bare fordi du ik kan lide musikken! Grow up! Hvis du var så super-duper fresh, så ville du kunne give din objektive mening, om de ting der ikke fungerer på pladen.

  • EP 24/2 2011 - 02:06

    @Jeppe

    Nu har jeg virkelig haft pladen på hård rotation. Og må indrømme at jeg har været lidt for hård ved den måske. Er sgu nok enig i at det er en 5′er! :)
    Men – det ændrer ikke ved, at jeg synes der er mange små irritationsmomenter ved skiven. Et eksempel:
    “På vej ned” – dope track, gode vers – men L.O.C. ødelægger det i mine øjne med omkvædet, som lyder som en b-side til Selvmord (!).

    Jeg digger jo faktisk næsten alle numre på skiven Jeppe – min pointe er, at der virkelig er et par bundskrabere – som jeg ikke mener man kan have for mange af, når man skal have 5 stjerner! :)

  • Dafol 24/2 2011 - 05:37

    Har endelig fået lyttet lidt, og i bund og grund synes jeg det er en fed plade der helt sikkert overgår debutten. Det klæder Marwan at han er blevet mere voksen, og har lagt sin lidt ligegyldige gangsterattitude mere på hylden.

    Tilgengæld synes jeg stadig ikke Marwan er en synderligt dygtig rapper eller lyriker – vil ikke sige han er decideret dårlig, men har stadig svært ved at forstå mange af hans linjer, der drukner i accent og levering. Nogle linjer er også lige LIDT for nemt og næsten barnagtigt skrevet. Og jeg savner stadig både rim og flow sekvenser der får mig til at tænke “wow”, hvilket efter min mening stadig er en væsentlig faktor, hvis en rap-plade skal helt op og have 5.

    Produktionssiden er vild, men som andre har påpeget måske liige lidt for syntetisk eller “plastisk-agtig”, kunne i hvert fald være fedt med større brug af samples og ægte instrumenter og mindre brug af midi-filer. Men det er stadig virkelig velproducerede og for det meste stemningsfyldte beats..

    Ellers er jeg stort set enig med Jeppe, der er sgu mange spændende historier og observationer på albummet, der bliver ofte skabt fængende stemninger og Marwan har alligevel en del interessante ting på hjerte. Synes også det er sejt han selv tør at forlade den rolle han ellers havde grundlagt ret overbevisende i gamle dage.

    Så i bund og grund vil jeg selv indtil videre lande på en stor 4.

  • Femma´r 25/2 2011 - 04:12

    Sorry Jeppe men jeg bliver lige nødt til at svare her.

    @sup

    Det kommer måske som et chock for dig, men der findes faktisk folk der ikke giver en fuck, for airplay og fyldte koncerter, og personligt har jeg aldrig haft nogle ambitioner om at blive kendt eller lave hits. Hvis det i dine øjne er at fejle, så hurra for dig.

    En Hater, vil man jo altid være i pøblens øjne når man snakker negativt om noget som helst nu til dags, og selvom termen Hater er fucked, så ville jeg med glæde bære det som rygmærke hvis det skulle være, bare for at pisse typer som dig af.

    At veje talent efter airplay og fanbasestørrelse er en falliterklæring. (Det er FAKTA)

    Du må virkeligt hade mig (hater) siden du har så travlt med at svine mig til, åbenbart uden at vide en skid om hvem jeg er?. Hvis du var så super-duper fresh, så ville du nok have svinet mig til på en mere objektiv måde.

  • sup 25/2 2011 - 08:58

    Jamen skattemand. Du sviner jo blot pladen til, uden nogen form for konstruktiv kritik? Og hvis du er så hellig, at du har anerkendt at din begrænsede evner, inden for musik, aldrig ville kunne få dig frem i branchen, ELLER hvis du blot er glad for at være hobby-musiker, hvorfor bekymrer du så så meget, om Marwan, Etc?
    Hvor kommer alt den indebrændthed fra? Du burde da bare lade det være hva det er, og holde din mening for dig selv, hvis du hviler så meget i dig selv.

    Du jo bare mavesur… Den kan du ikke løbe fra. OG det os fint! Men indtil du selv giver dit besyv med i branchen, så kan du ikke tillade dig dette.

  • Dafol 25/2 2011 - 11:30

    @Sup
    Blander mig lige lidt. :)
    Men handler musik og kunst for dig bare om at “komme frem i branchen”?

    Synes det er en tom og overfladisk tilgang til så ellers dybe begreber. Specielt i en genre som hiphop, der oprindeligt byggede på i bund og grund at være en modkultur til alt det etablerede..

    Vil i hvert fald give Fema’r ret i, at utroligt mange mennesker meget bevidst dyrker både hiphop, og musik og kunst i al almenhed, på et plan hvor det ikke handler om at være fremme i brancen, om at spille for flest tilskuere, eller blive interviewt på The Voice. Blandt andet fordi at disse kunstnere som “det ikke er lykkedes for”, ofte er folk der slet ikke den slags ambitioner, og mere bare vil arbejde med hvad de selv brænder for, frem for at være en del af det som massebilledet dikterer er mest populært. Tro eller lad være, men mange yderst talentfulde og intelligente kunstnere brænder ikke ikke specielt meget for at fx komme i mtv.

    Men det gør da ikke deres talent mindre af den grund, eller deres egen personlige succes for den sags skyld. Handler musik virkelig bare om hvem der er mest populær og sælger mest i din verden?

    Ikke fordi det her har specielt meget med Marwan at gøre, han er ganske udemærket i min bog, men synes bare at din måde at opstille dine principper og argumenterer på over for Fema’r er direkte sjælløs, og hvis jeg var dig, ville jeg virkelig filosofere dybt over de ting, du selv har skrevet i den her debat…

  • JakobK 25/2 2011 - 13:57

    @Femma’r
    Du sejler rundt i holdning og fakta.
    Du siger selv, at folk har lov til at have deres mening om Marwan, men det er fakta, at han er en dårlig rapper. Hvordan kan man det, når du åbenbart ligger inde med svarene?
    Du må sætte nogle kriterier op for, hvad DU synes er god rap. Herefter kan man så diskutere videre om man enig eller ej.
    Der findes ikke sandhed i verden, der findes kun interpretationer. Jeg vil muligvis veje nogle kriterier anderledes end dig.

  • sup 25/2 2011 - 14:35

    Helt enig Dafol!

    Det er ikke grundlaget om man er kendt eller ej, i branchen og sælge mest i verden og bla bla bla.. Jeg hidser mig bare op, såmænd. Femmar`s sure opkast får mig bare til at gløde. Subjektiv, dårlig lorte kritik! Så jeg skar lidt dybt, det indrømmer jeg.

    Og jeg er helt med på at ambitionsniveauer er anderledes, og det SKAL de også være :) De musikere, der bare vil arbejde med tingene selv, for deres egen fornøjelses skyld, kan bare samtidig ikke have en mening om alt og alle, og “bestemme” hva der rigtigt eller forkert. Fakta eller ikke fatka! Det bare forkert..
    Også at komme med dårlige ex: (Den med guitaren)
    Curt Cobain, stemte ALTID sin guitar ud af stemning – En af verdens bedste guitarister nogenside? FAKTA!

    Det er bare dårlige eksempler, bakket op af dårlig smag og tilgang til livet om rigtig eller forkert. Det hidser mig op!

  • Femma´r 25/2 2011 - 14:45

    Hvis i vil diskutere videre med mig omkring dette, kan i finde mig på HipHopProducer.dk eller give mig et kald på 27515188

  • Hakke 26/2 2011 - 10:12

    Hvordan kan man ikke kende femma’r ? Manden står bag en af de vildeste undergrunds klassiker i dansk rap. Er også enig i Marwan ikke er en go rapper han flower ikke fedt og han rim’er ret ringe. Men jeg stadig sygt vild med ham fordi han kan så pisse meget andet ingen andre kan. I øvrigt en rigtig fin anmeldelse jeppe

  • GummiTarzan 26/2 2011 - 11:52

    Bang.. Right on the money!!!

    Sup sagde det.
    Det er sjovt som alle undergrundskunstnere har så skide travlt med at bitche på alt mainstream pop/rap. At de ikke holder ægte, at de sælger ud, de er wack bla bla bla…

    Det er fint nogle vil holde sig i undergrunden og leve af hash,nudler og nettobajere. Men lad være med at pege fingre af andre der vælger end anden indgangsvinkel, og ikke deler samme ideologi som dig.

    Det ender jo bare i ren børnehave snak – (du skal syntes det samme som mig, ellers tramper jeg hårdt i gulvet og kalder dig en røvbanan)

    Pis af med det snot mand..

  • Erik Ye 26/2 2011 - 12:14

    ^^

    Rap ER en børnehave idiot, det har det jo været alle dage. Det ændrer ikke på at marwan teknisk set er en ENORMT dårlig rapper. At hans thuggenometry ikke bliver tolket som left over og oversatte pac ting, undrer mig ikke her i DK.

    Med hensyn til undergrundskunstnere vs pop så er den jo også så PLAYED OUT den diskussion.. Man kan fint skabe sig et publikum som kunstner, hvis det er det man vil. Det ændrer dog ikke på at meget musik i mainstream medierne, lyder fucking nederen og samlebåndsagtigt. Hvilket det vel skal. At nogle folk forsvarer det fordi de har givet afkald på deres egen integritet..eller simpelthen er så fazed af “lyden” at de oprigtigt digger den efterhånden, er hvad det er. Immortal technique sagde det rimelig godt med sin 1 million stupid mothafuckers linje.

  • RØD bøf med løg 27/2 2011 - 16:29

    Jeg så lige den nye dokumentar om Marwan på Pirat TV. Han siger direkte, at han er ligeglad med rap og hip hops historie og at han ikke ved en skid om det… såeh.. hvorfor overhovedet give en fuck for ham? Fortjener han at få sine plader anmeldt, når han giver en fuck for ”os”? Os mod de andre, har jeg ret?? Han er ikke nogen rapper og slet ikke nogen mc. Pay ya dues eller luk røven og fuck ud af vores hus.

    Peace til Femma’r og Jeppe Barslund, du gør din ting!

  • Erik Ye 27/2 2011 - 18:00

    Word!

  • EP 27/2 2011 - 18:35

    synes sgu ikke at Marwan skal bandlyses fordi han ingenting ved om hiphoppens historie!?
    Tag MC Einar fx. – han er en meget respekteret herre indenfor vores genre, selvfølgelig. Men Einar har sagt ved mange lejligheder, at han ikke føler sig som en rapper – og da de startede tilbage i dagen – havde han aldrig hørt rap!

  • Jeppe Barslund 28/2 2011 - 13:06

    @Bøf – Jeg kan slet, slet, SLET ikke se hvad det har med noget som helst at gøre?

  • Erik Ye 1/3 2011 - 11:49

    Så kigger du vist den anden vej..

  • Alex Christensen 1/3 2011 - 11:50

    @sup
    Din kommentar, “Femma’r [...] hvor FUCK er din musik henne?”, viser bare hvor lidt du selv ved.

    Først og fremmest, da jeg begyndte at lave rap omkring år 2000 indspillede jeg hos Femma’r og hele min tilgang til dansk hiphop manifesterede sig i studiet hos ham.
    Mange andre rappere, dj’s og producere har lagt vej forbi Femma’rs studie. Jeg nævner i flæng: Pede B, Dj Noize, Paulo, XP, cas og listen bliver ved.

    Om man er enig med Femma’r eller ej, så er det uomtvisteligt at manden har gjort mere for dansk hiphop end de fleste af dem der kæfter op i den her kommentartråd nogen sinde kommer til.
    Så hvad med at du lige taler pænt og i det mindste sætter dig ind i tingene.
    Du kan starte her: http://dhhu.dk/w/Femmar

    Og til sidst vil jeg lige sige en ting mere:
    Man behøver ikke at være aktiv i hiphop-miljøet for at have en holdning til det. til gengæld er det vigtigt at man viser respekt for andre menneskers holdning, hvis man vil have at de skal respektere ens egne holdninger.
    Det kan selv min datter på 6 år forstå, hvorfor kan I så ikke det?

  • Yo 13/3 2011 - 05:39

    Lige meget hvad er han kontroversiel. 44 kommentarer! Derudover kan rap ikke bare måles i skills. Det er sgu musik, som godt bare kan svinge uden at have alle de rigtige krydser på skemaet over realness og andre hiphop kvaliteter. Det sgu en for oldskool mentalitet til mig…

  • Onys 13/3 2011 - 10:45

    Nu er pengepungen godt nok flad, men grundet YouTube, kan man få smagsprøver fra hele pladen online, og jeg må erklære mig delvist enig med Jeppe. Faktisk synes jeg det er en ret kompetent anmeldelse, da jeg synes objektiviteten (på trods af, at det er en anmeldelse) skinner igennem. Marwan har meget at byde på, og hvis han kan underholde nogens øregang, kan man heller ikke bruge sin subjektive mening til at kalde ham “dårlig” eller “wack”. Det er en smagssag, ligesom politiske overbevisninger. Det er som sagt en ret langhåret diskussion, som man aldrig kommer langt med. Nogen kan lide noget musik, andre kan ikke. I dette tilfælde må jeg erklære mig enig med mange tilhængere – jeg synes det er en gennemført plade – dog irriterer L.O.C. og Bai-D mig, men de glemmes hurtigt med feats som Orgi-E og Troo.L.S.!

  • DoneDidIt 13/3 2011 - 18:35

    Bedre sent end aldrig vel..
    Efter at have lyttet lidt kan jeg godt se hvad Jeppe mener med sin karakter, men personligt synes jeg nu at vilde rim, velskrevne tekster, og en tight levering bør gå hånd i hånd med ærlighed, gode historier og noget på hjerte, før en hiphop plade skal have så høj en karrakter. Og Marwan formår altså ikke at imponere mig som lyriker eller rapper – til trods for nogle gode beats (om end lidt for syntetiske), og spændende beretninger. Alene bare lyriske “guldkorn” som; “Vi passer smukt sammen som en blomst i en vase” – “De siger, jeg er araber / har konflikt med de lange bakkenbarter” eller; “Gør plads for den farlige / kør ligesom Harley”, for at bare nævne nogle enkle eksempler, siger vist en del..

    Men synes nu ikke det er direkte dårligt på nogen måde – det er trods alt et professionelt produkt, men det er stadig bare langt fra 5′er i min bog, hvilket jeg heller ikke set pladen få andre steder.
    Nok mere en 3′er, hvilket pladen da også har fået i langt de fleste anmeldelser som fx på gaffa, politikken, danskrap og soundvenue…

  • jespern 5/4 2011 - 11:57

    nu har jeg hørt rigtig mange af marwans sange i løbet af årene .

    nu vil jeg sige af hans nye plade lyder til af være rigtig mange gode sange og det er der os, mange gode tekster og gode sange ??

    men når det er sagt. syntes jeg han er en af danmarks dårligeste rapper ? er jeg den eneste der har den mening,

    når jeg hører hans sange, syntes jeg han falder over ordene , man skal virkelig lytte rigtig meget til hans sange før man forstår hvad han siger og mener med singe sange

    syntes den her plade er nogle af hans bedste sange .
    men syntes slet ikke den er til 5 stjerner .

    bare min meninig.

  • Frunck 11/4 2011 - 23:50

    Hør her. Dette her jo fuldkommen absurd og latterligt. Musik er som kunst. Musikken skal bringe stemning og føleser op i en. Det kan ikke måles på nogen måde. Det kan godt være at folk syntes han er god, eller han er dårlig, han han har et godt flow, eller et dårligt flow. men i sidste ende er der ingen der alligevel kan vinde den diskussion. Det er individuelt hvad hver person syntes. så hvorfor dem der syntes han er dårlig? hvorfor bekymrer i jer overhovedet om Marwan? hvorfor ikke bare nyde at marwan har taget dette drej, og gået denne vej, og sæt jer ned og nyd musikken, og nyd hvilke følelser, tanker og intentioner man nu får år man hører det. For musik kan ikke dømmes sådan, det er tankerene bag musikken og tankerene man får der gør musikken speciel, det er ikke lige om beatet er fedt. Nyd det dog, og dem der ikke kan lide det? det viser vist bare mere om jer at i gider at spille jeres tid på at sidde her inde og svine andre og ham til, når i alligevel ikke kan lide ham.

    Peace

  • Max 7/5 2011 - 13:50

    Jeg synes at marwan gør det rigtig godt igen. Han formoder at rappe om andet end bare ghettoen og kommer ind på en masse ting som jeg har savnet i lang tid fra dansk rap. Og det kan godt være at femmar er hip hop producer, men så burde han da alle vide at en god rapper er en med et budskab. En rapper uden et budskab er det samme som et track uden beat. Marwan har et budskab som vi fx ikke hører fra de andre tabudrenge. Jeg mener at Marwan er en virkelig god rapper, han rapper msåke ik så godt nej men er det et faktum, nej. Jeg må indrømme at jeg er meget skeptisk over at en producer kan være så snæversynet og gammeldags.

  • kasper 10/8 2011 - 09:33

    blev vildt skuffet over det nye album! :)

  • kupar 23/8 2011 - 02:39

    jeg ville gerne kommentere her men er lidt forvirret… hvem skal man holde med og alle mener jo de har ret det er til at dø af grin over.. her er min mening der er et par virkeligt gode tracks på den skive + troo.ls vers outshiner hele pladen .. alt i alt ik den bedste udgivelse men stærkt interessant på en del områder….

  • Året der gik: 2011 – et tilbageblik » WordOnTheStreet.dk 1/1 2012 - 13:14

    [...] – Elektra (læs anmeldelse)#3) Per Vers – Ego (læs anmeldelse)#4) Marwan – Mennesker (læs anmeldelse)#5) Malk De Koijn – Toback to the Fromtime (læs anmeldelse)Bedst som man lige havde vænnet sig [...]

  • Nicole 8/5 2012 - 15:31

    Marwan er den bedste danske rapper. Han har bevist sit værd i musikbranchen og denne plade er alt for suveræn. Det kan kun gå hurtigt nok med den næste, alt for fed anmeldelse..
    Peace ! Og haters kan bare fuck af.

Skriv en kommentar Hvis du har en Gravatar tilknyttet din email, viser vi billedet.

Don't hate — appreciate! Vi vil helst ikke slette kommentarer, så hold det venligst konstruktivt og tilføj noget værdi. Tak.